Friday, August 14, 2009

Even I think things have gone too far, Pt 1


IMG_3745, originally uploaded by Faz K projects.

Dalam satu video baru-baru ini, seorang menteri:
- mempertahankan kemungkinan ada ikhtiar penapisan internet
- memaklumkan beliau hanya akan menjawab soalan tentang Merdeka 52 tahun sahaja
- menegaskan tidak akan ada tolak-ansur dalam memastikan pornografi kanak-kanak sifar

Dalam video ini, seorang menteri menjegilkan matanya sambil menggunakan nada suara yang sinis, menegur seorang wartawan yang menggunakan bahasa Inggeris dalam soalannya. Kesima aku. Sungguh tak sangka seorang menteri yang aku pernah hormati waktu kanak-kanak mengendalikan sidang akhbarnya sebegitu rupa. Sombongnya dia. "where were you educated? can't speak bahasa at all", "chakap oreang putey"... berjayakah pendekatan begini menimbulkan rasa hormat terhadapnya dan maklumat yang disampaikan? Hampas yang amat menghampakan. Kalau dia nak wartawan tu rasa segan, mungkin teguran secara lembut dapat menyampaikan maksud yang tersirat dengan lebih baik, kesan yang lebih mendalam. Contohnya: "Bukankah kita dalam sidang akhbar promosi Merdeka 52? Marilah kita gunakan bahasa kebangsaan hari ini.." Tak payah jegil-jegil mata, ya tidak?

Aku belajar dalam negeri. Dari St Teresa's Kindergarten Kuala Terengganu sampailah ke Universiti Utara Malaysia Sintok. Aku selesa berbahasa Inggeris - mak ayah aku dah biasa berbahasa Inggeris, Kebangsaan, loghat Kelantan, Terengganu, Pahang, Batak (bapak aku lah) dan semua itu dengan harapan anak-anak mereka mampu bercakap untuk minta tolong kalau sesat di tempat orang - tak semua orang tahu loghat Terengganu, mak aku ajar masa aku belum akil baligh dulu.

Mujur mak ayah aku ajar kami sebaik mungkin. Kalau tak, aku mungkin jadi macam beberapa lepasan Universiti tempatan di lokasi sedikit luar Lembah Kelang yang bukan berasaskan pertanian yang duduk letaknya dekat-dekat rumah bapak saudara aku tak jauh dari hutan simpan Bangi. Aku pernah temuduga budak-budak lepasan U ini masa aku 'berkecimpung' (bergelumang sebenarnya) dalam dunia HR beberapa tahun lepas. Aku semak semua jawapan. Secara bertulis dalam borang yang bukan dalam bahasa kebangsaan tu - tak menjawab soalan. Secara lisan? Malang. Koyak rabak ayat dan perenggan masing-masing. Daripada geram aku rasa macam nak tempeleng depa, aku terus jadi tak sampai hati. Waktu aku tengok muka graduan-graduan tu, aku seakan boleh dengar dalam batu jemala tu bunyi enjin - dengar bahasa inggeris perempuan ni cakap-terjemah dalam bahasa kebangsaan-terjemah balik dalam bahasa inggeris-buka mulut-jawab. Sakit, aku rasa, duduk dalam bilik temuduga dengan aku. Aku tengok muka depa berkerut-kerut pun aku rasa sakit.

Mungkin aku ni emosi sangat. Mungkin aku patut ucap tahniah kepada menteri ni. Nak sangat semua orang fasih berbahasa kebangsaan. Nah, ambik. Berkoyan-koyan lepasan universiti tempatan sekarang tidak berbahasa Inggeris. Tidak mampu? Tidak diajar? Tidak pandai? Lebih mendaulatkan bahasa kebangsaan? Tepuk dada tanya selera.

Mendidih jugak darah aku, membuak-buak, waktu tengok video ini. Kemudian aku terkenang cikgu-cikgi yang berhempas-pulas ajar aku dari masa aku 4 tahun ikat rambut tocang dua sampai lah dewasa andartu sekarang ni. Kalau tak sebab depa bertungkus lumus pastikan aku faham semua bahasa yang depa ajar aku, tak boleh lah aku 'menjawab' masa konsultan mat saleh perli sahabat sekerja aku yang sama-sama baru macam aku masa aku mula-mula kerja dulu sambil sahabat aku tu terkebil-kebil macam ayam berak kapur. Tak bolehlah aku jawab balik mangkuk yang kutuk aku dalam bahasa jerman dalam keretapi masa aku assignment kat Munich dulu. Tak bolehlah aku tangkis ejekan staf hotel masa aku kerja kat Beijing beberapa tahun dulu.

Memang bahasa kebangsaan sangat penting. Sebahagian dari jiwa kita. Kita rakyat Malaysia; aku pun meluat beruk kalau ada cerita orang-orang yang tak pandai berbahasa kebangsaan tambah lagi kalau orang tu macam aku, ada cop 'rubber stamp' dalam paspot antarabangsa sejak kerja saja, bukan sejak masa belajar. Pokoknya, SEMUA BAHASA penting. Sudah tentu termasuk bahasa isyarat dan Braille, terutama kepada pihak yang memerlukannya.

Pada aku, keupayaan untuk berkomunikasi dengan lancar lebih penting. Dalam apa bahasa yang perlu sekalipun. Mendaulatkan bahasa kebangsaan tidak sepatutnya bermakna bahasa lain diperkecilkan. Tidak sama sekali. Itu bodoh sombong namanya.

Mungkin kita semua perlu jadi bodoh sombong. Eh tak, aku rasa tak. Aku tak mau. Mak ayah dan cikgu-cikgi aku tak ajar aku macam tu.

p.s.

BTW - aku tengok dalam kamus kesima = dumbfounded. Aku kira lebih kurang macam 'gobsmacked' lah tu. OK lah ya?

1 comment:

Andreas said...

Termimah Kasih untuk entry ini. It's great and saya suka.